Нова схема шахрайства: «Шановний клієнте, наш банк із метою безпеки заблокував карту...»
Як уберегтися від атаки «електронних» злодіїв
Фото Getty Images.
Українцям масово надсилають повідомлення від імені НБУ і великих банків. Під час розмови шахраї намагаються дізнатися дані карти, а тоді відразу ж знімають із неї кошти.
OBOZREVATEL зв’язався з шахраями і дізнався, як вони втираються в довіру до українців і залишають клієнтів банків без копійки.
Бази контактів із номерами телефонів і навіть ПІБ уже давно «гуляють» в інтернеті. Ми вже неодноразово писали про те, скільки коштують контакти, де і як їх продають і яким чином збирають. Українцям дзвонять, пишуть СМС і залякують від імені великих банків або НБУ.
«Шановний клієнте, ПриватБанк із метою безпеки заблокував карту. Зверніться за номерами телефонів...», – повідомлення з подібним текстом щодня отримують тисячі українців. Це саме СМС прийшло і на номер телефону кореспондента OBOZREVATEL.
Карту банк не блокував, а подібні повідомлення ніколи не розсилають. Ми звернулися у службу підтримки фінансової установи і передали всі зазначені в повідомленні номери телефонів. Незважаючи на це, вже наступного дня прийшло повторне повідомлення з таким самим змістом. Цього разу ми вирішили передзвонити шахраям.
– Центральне управління безпеки Національного банку України. Як до вас можна звертатися? – відповів молодик по телефону. На відміну від справжнього працівника кол-центру, наш співрозмовник має проблеми з дикцією і говорить російською.
– У вас є інші карти, крім ПриватБанку? Нікому не передавали карту? Помилочок не робили, коли вводили код авторизації? – продовжує бесіду співрозмовник.
Шахрай пояснив: гроші під загрозою, хтось намагається зламати карту і зняти всю готівку. Щоб урятуватися, треба терміново пройти до банкомату і передзвонити.
Шахрай пояснив: гроші під загрозою, хтось намагається зламати карту і зняти всю готівку. Щоб урятуватися, треба терміново пройти до банкомату і передзвонити.
Через деякий час ми знову передзвонили на вказаний номер, мовляв, уже дійшли до банкомату. Але цього разу нам відповів уже інший «працівник НБУ» і запропонував діяти за іншим сценарієм.
«Візьміть вашу карту в руки. Почастішали шахрайські схеми в Україні. Ми блокуємо карти з метою вашої безпеки», – заявив шахрай. Відрізнити псевдооператора від справжнього неважко. Замість «в Україні» він каже «на», використовує українізми, а на задньому фоні, якщо прислухатися, можна почути, як хтось голосно матюкається. Як виявилося, так вчинить і наш співрозмовник.
Потім, щоб підтвердити, що «карту не продали», треба назвати повний номер карти, термін придатності, ще й продиктувати СVV. Коли шахрай втомився повторювати прохання, перейшов на матюки й образи.
Експертка у сфері кібербезпеки Марина Кобейник розповідає: подібні схеми вже давно відомі і працюють не перший рік. Шахраї купують банківські карти в українців і базу контактів в інтернеті. Розсилають повідомлення в пошуках наївного клієнта, а потім змушують переказати гроші зі своєї картки на куплену. Отриманий «прибуток» знімають у банкоматах.
«Зараз, я б сказала, є певне загострення з шахрайством. І скільки не веди пропаганду, не розповідай, що нікому не можна називати свої особисті дані та завжди потрібно передзвонювати в банк за тим номером, який вказаний на вашій карті, все одно знайдеться хтось, хто переконає у зворотному», – розповідає Кобейник.
Нікому не можна називати свої особисті дані.
Як врятувати гроші:
= Не відповідайте на СМС із незнайомих номерів і не розмовляйте з працівником банку, який сам вам подзвонив. Якщо ви хочете переконатися, що маєте справу зі справжнім банком, телефонуйте на гарячу лінію фінансової установи, а не набирайте зазначені в СМС номери.
= Нікому не називайте номер своєї картки, цифри на зворотному боці, термін давності. Маючи всю цю інформацію, карту можна використовувати, щоб оплатити покупку або перевести гроші.
= Не озвучуйте паролі і коди. Таким чином можна верифікувати переказ коштів зі своєї карти на чужу.
Незважаючи на те, що банки вкладають в систему безпеки левову частку своїх бюджетів, впроваджують нові механізми захисту рахунків, через довірливих клієнтів шахраї продовжують заробляти мільйони. За даними НБУ, щороку лише офіційно в Україні фіксують 30 – 35 тисяч випадків шахрайства з картами. І в абсолютній більшості головна причина – недотримання клієнтами правил безпеки.
Також варто зазначити, що якщо ви самі зробили переказ або розголосили свої дані, банк не повертатиме втрачене.
Олександр ЛИТВИН, obozrevatel.com.